weet wat er speelt

analytics
De belangrijkste statistieken elke maand in je mailbox.
Aan de hand van deze cijfers kun je je website verbeteren.

Managed Analytics Rapport

Uitleg over je maandelijkse rapport.

Van tijd tot tijd is het interessant om inzicht te creëren in de prestaties van je website.
Daarom bieden wij een complete basis rapportage aan die je elke maand automatisch in je mailbox ontvangt.

Op deze pagina kun je een uitleg vinden van de 12 onderwerpen in je Managed Analytics Rapport.

Totaal aantal bezoekers afgelopen maand
Onder dit kopje vind je het totaal aantal bezoekers terug die je website de afgelopen maand heeft gehad. De desbetreffende maand staat rechtsboven in je rapport. Google noemt een unieke bezoeker ook wel een Gebruiker. Het kan overigens zo zijn dat een bezoeker in een bepaalde periode jouw website vaker bezoekt. Google registreert dit dan toch als 1 bezoeker/gebruiker.

Unieke bezoekers vanuit Google
Onder dit kopje vind je het totaal aantal bezoekers die vanuit Google op je website terecht zijn gekomen. Er kunnen ook bezoekers uit andere bronnen komen, zoals een nieuwsbrief of Social Media. Het gaat hier om bezoeker uit organische resultaten, de “gratis” resultaten in Google. Niet de bezoekers die bijvoorbeeld via AdWords komen (betaalde Google advertenties).

Unieke bezoekers vanuit Social Media
Onder dit kopje vind je het totaal aantal bezoekers die vanuit Social Media op je website terecht zijn gekomen. Er kunnen ook bezoekers uit andere bronnen komen, zoals een nieuwsbrief of Google.

Vanuit welke bronnen komen je bezoekers?
Naast Google, Social Media en nieuwsbrieven zijn er nog legio andere manieren waardoor een bezoeker op je website kan belanden. In dit overzicht de belangrijkste bronnen. Je kunt denken aan een startpagina of een link in een blog of forum.

Waar komen bezoekers vandaan (NL)
Op dit kaartje kun je zien uit welke regio je bezoekers zoal komen. Hoe donkerder de kleur, des te meer bezoek uit die regio. Deze kaart laat enkel de bezoekers vanuit Nederland zien.

Herkomst van je bezoekers
In een taartdiagram zie je in procenten de belangrijkste bronnen van je bezoekers.
Korte uitleg over de termen die gebruikt worden:

Direct:
Wanneer men je website-adres in de browser-balk intypt
.

Organic:
Wanneer men via een zoekopdracht in Google op je site terecht komt
.

Refferal:
Een externe bron, zoals een startpagina of link op een andere website van jouw website.

Top zoekwoorden
Onder deze kop kun je zien via welke zoekwoorden in Google men vervolgens op jouw website komt. Je kunt er dus voor kiezen om goed scorende zoekwoorden extra aandacht te geven op jouw website.

Meest bekeken pagina’s
Welke pagina’s worden het meest bekeken? Geef hier extra aandacht aan en maak ze nog beter. Je kunt er ook voor kiezen om pagina’s die je graag bezocht wil hebben maar niet in het overzicht terugziet extra aandacht te gaan geven.

Gemiddelde tijd op een pagina
Bekijk op welke pagina’s je bezoekers voor een bepaalde tijdsperiode blijven “hangen”. Blijft men lang? Dan is je pagina interessant en relevant voor ze. Is je bezoeker snel weg? Dan is je pagina wellicht niet interessant (verbeter deze!) of niet relevant voor jouw bezoeker.

Via welk Social Media komen de meeste bezoekers?
Er zijn verschillende Social Media platforms. Denk aan Facebook, Instagram en Twitter. Via welk kanaal ontvang jij de meeste bezoekers?

Doorverwijzende websites (referral)
Als jouw website op andere websites staat, kun bezoekers via een referral op jouw website terecht komen. Zet daarom bijvoorbeeld je website in de handtekening van jouw profiel op een forum. Via deze weg kan een bezoeker op je website terecht komen. Er zijn legio technieken om je website op deze manier onder de aandacht te brengen en hierdoor verkeer te genereren.

Waar bezoekers je website verlaten

Op welke pagina’s zijn je bezoekers over het algemeen als ze je website besluiten te verlaten? Wellicht verdienen deze pagina(’s) extra aandacht.

Wil je ook maandelijks een Managed Analytics Rapport ontvangen? Of heb je deze dienst reeds afgenomen en wil je upgraden naar Premium waarbij je support via de e-mail kunt ontvangen?