Ondanks de meer dan cliché titel wel helemaal waar. Je hebt een website of webshop maar je weet eigenlijk niet hoeveel bezoekers je op je website mag verwelkomen. Door de gratis dienst Analytics van Google te implementeren krijg je zicht op je bezoekers, hun gedrag en of ze uiteindelijk voor conversie (= omzet) zorgen.
Bezoekersaantallen weten is interessant maar het wordt pas echt leuk als je kunt zien hoe je bezoekers op je website binnenkomen (via welke zoekmachine, een andere website, een advertentie) waarmee (computer, tablet, telefoon), hoe ze zich gedragen op je website (tijd dat ze op een bepaalde pagina blijven “hangen”), hoe ze zich “bewegen” (ze gaan van de homepagina naar “diensten”, van “diensten” naar “contact” en dan verlaten ze je website) en, in het geval van een webshop, of ze iets kopen en voor hoeveel omzet ze zorgen. Deze gegevens zijn onder meer uit Google Analytics te halen. Van onschatbare waarde dus!
Ook als je verbeteringen aan je website aanbrengt of je website beter vindbaar maakt voor Google kun je later meten of je inspanningen zich lonen. Op basis van deze statistieken kun je besluiten verder te gaan of je strategie aan te passen.